Anaokulu Çocuğa Neler Kazandırır?

ANAOKULU ÇOCUĞA NELER KAZANDIRIR?

1- Öğrenci olmak
Anaokulunda çocuklar etkinliklerden, oyuncaklar ve oyun arkadaşlarından istediklerini seçmekte özgürdürler. Ancak bu rahat atmosferin altında, çocuklara bir sınıfta nasıl davranmaları gerektiğini ve bir grubun parçası olmanın ne demek olduğunu öğretmek için tasarlanmış birçok kural ve düzen yatar. 2 yaşındaki çocuklar, biten sanatsal işlerini nereye koyacaklarını, dışarı çıkmak için nasıl sıraya girmek gerektiğini ve yemek vakti geldiği zaman nerede oturacaklarını bilirler. Ayrıca çocuklar, dürtülerini kontrol etmek zorunda olduklarını öğrenirler. Hikaye saatinde, örnek olarak gruptan uzaklaşıp gidemezler veya evde anneyle okurken yapabildikleri gibi öğretmenin sözünü kesemezler.

2- Arkadaşlık bağı
Okul öncesi öğrenciler diğer çocuklara nasıl yaklaşmak gerektiğini ve onların yanısıra nasıl rahat olmak gerektiğini öğrenirler. "Ben bundan daha büyük bir kule yapabilirim" demek yerine "Ne yapıyorsun?" diye sormak yoluyla, karşıdaki kişiye odaklanarak bir konuşmaya nasıl başlanacağını keşfederler. Bu sosyal bilgi, çocuklar büyüdüklerinde ve okul projelerinde çift olarak veya gruplar durumunda çalışmaları gerektiğinde onlara yarar sağlar.

3- Hür olmak
Okullarda çocuklar ayakkabılarını giymeyi, kendi meyve sularını açmayı ve tuvaletten sonra ellerini yıkamayı öğrenirler. Erken yaşta edinilen bu kendi bakımını yapma becerileri konusu ile ilgiliki alışkanlıklar, sizin araya girmek için etrafta bulunmadığınız diğer yerlerde, örnek olarak kampta veya bir arkadaşın evinde, çocuğunuzun kendine güven duymasına yardım eder.

4- Bir hikaye anlatmak
Okul öncesi çocukların hikaye dinleme, anlatma ve arkadaşlarıyla beraber hikayeyi canlandırma gibi birçok olanağı vardır. Hikayeler dinlemek çocukların, her hikayenin bir başı, ortası ve sonu olduğu konseptini anlamalarına yardım eder. Bu, ilaveten hikayeyi kendi başlarına okumayı istemeleri için onları motive eder. Çocuklar, kitapların anlamlı olduklarını fark etmeye başlar.

5- Yardım istemek
Okul öncesi eğitiminde çocuklar hernet ortasında konuşabilmelerini sağlayan güveni ve içsel gücü kazanırlar. Yapılan araştırmalara göre ilk öğretmenleriyle sevgi ve ilgi dolu bir ilişki kurmak, çocukların sonraki öğretmenleriyle ve diğer erişkinlerle ürfaktör ilişkilere girmelerine yardımcı oluyor. Küçük çocuklar, şayet kendi aileleri dışında erişkin bir otoriteyi kabul etmek konusu ile ilgili olumlu bir deneyim yaşamışlarsa, yeni ilişkilere güvenle yaklaşıyor.

6- Kesmek ve yapıştırmak
Çocuğunuzun her hafta eve getirdiği şu karalanmış çizimler ve yapış yapış kolajlar onun yaratıcılığının ifadesi olmaktan çok daha anlamlıdır. Çocuklar makkatiyenrla, yapıştırıcılarla ve pastel boyalarla çalışırken, anaokulunda onlardan beklenen okunaklı b'ler ve d'ler yapabilmelerine, hatta liseye gelince ders notları tutmalarına yardımcı olacak doğru kas denetimi becerilerini geliştirmeyi de öğrenirler. Küçük kızlar sanata ve el sanatlarına erkeklerden daha çok ilgi duyarlar. Ancak bütün çocukların bu etkinlikleri yapmaya zaman ayırması oldukça önemlidir.

7- Kat kat kule yapmak
Yapılan araştırmalar, okul öncesi uygulamalarda legolarla kuleler yapan öğrencilerin el becerilerini geliştirdiğini ve elleriyle matematik tecrübesi kazandıklarını göstermiş. Ne yazık ki, okul öncesi dönemdeki erkek çocuklar sanat masalarında yeteri kadar zaman geçirmiyorlar ve kız çocuklar da kat kat kuleler yapılan köşelere pek ilgi göstermiyorlar. Uzmanlara göre çocuklar legolarla veya elle oynanan diğer nesnelerle oynadıkları zaman, seçip ayırmayı ve sınıflandırmayı öğreniyorlar. Eğer bir kule yapıyorlarsa ve ellerindeki büyük parçalar bittiyse, örnek olarak bunun yerine ufak parçaları kullanabileceklerini keşfediyorlar. Bu deneyim çocuklara bölme, kesir ve geometriyi anlamaları için somut bir temel hazırlıyor.

8- Sembolleri, konseptleri ve kafiyeleri tanımak
Daha okumaya hazır olmasalar da, okul öncesi eğitimi alan çocuklar genelde numaraları ve harfleri tanırlar. Çocuklar isimlerindeki harfleri yazmayı ve söylemeyi, en kolay matematik prosedürlerini ezberlemeyi ve hatta sınıf arkadaşlarının ve öğretmenlerinin adlarının içindeki harfleri bile öğrenirler. Genellikle renkler ve biçimler ile ilgili faydalı bilgiler edinirler. Örneğin, iki farklı rengi birleştirerek üçüncü bir renk elde edileceğini veya birinin şapkasının üçgen biçiminde olduğunu bilirler. Çocuk şiirleri ve şarkıları öğrenmek çocuklara akademik yararlar da sağlar. Kafiye kurmayı bilen çocuk okumayı daha basit öğrenir. Uzmanlara göre erken yaşta verilen müzik dersi çocuklara matematikte de yardımcı olabilir. Yapılan araştırmalara .göre grup durumunda şarkı söyleme ve piyano derslerine katılan çocuklar puzzle yapmak gibi mantık içeren ödevleri daha basit yapabilirler.

9- Sıçramak, atlamak ve zıplamak
Okul öncesi öğrenciler sıklıkla dışarıda oynarlar. Kkatiyenrını güçlendirir ve koordinasyonlarını geliştirirler. Koşmak, kaymak, tırmanmak ve topla oynamak, çocukların vücutlarını kontrol etmeyi, geniş kas becerilerini geliştirmeyi ve kendine güvenmeyi öğrenmelerinin en iyi yollarıdır. Oyun alanında geçirilen zaman çocuklara bunun yanı sıra bağımsız bir biçimde sorunlarıni çözme (Döner kaydıraktan aşağı kaymak için bacaklarımı nasıl kıvırmalıyım?) ve sosyal ilişkiler kurma (Kum havuzunda benimle beraber kule yapmak ister misin?) imkânları verir. Bu özgür oyun, aileyle veya bkesintisizyla parka gitmekten çok daha farklı bir deneyimdir. Aile veya bkesintisiz, çocuğu çok daha yakından izler, nesneleri kullanırken çocuğa fikirler verir ve her başarılı olmasını alkışlar.

10- Araştırmak ve keşfetmek
Okul öncesi öğrenciler doğal bilim adamlarıdır. Elle yapılan ve kendilerinin yönettikleri birçok deney yapabilme fırsatının yararını görürler. Yapılan bir araştırmada, çocukların, yapılacak etkinlikleri ve sınıf malzemelerini seçmek için teşvik edildiği oyun merkezli sınıflarla, daha fazla öğretmenlerin seçtiği ve yönetmekte olduğu sınıf etkinliklerinin olduğu akademik sınıflar karşılaştırılmış. Sonuçlara göre daha fazla otonomi sahibi olan çocuklar ileriki sınıflarda diğerlerinin önüne geçiyor. Öğretmen yönetimli sınıf deneyimi olan çocuklar ise, ne yapılması gerektiğinin söylenmesine alışmış ve daha yüksek sınıflarda öğrencilerden beklenen bağımsız projeleri gerçekleştirmeye daha az hazırlıklı oluyor. Tüm bu veriler okul öncesi eğitimin bilinenden çok daha çok yararı olduğunu gösteriyor. Aileler için düzensiz gibi görünen bir ortamda çocuklarının nasıl bir şeyler öğrenebildiğini anlamaları zor olabilir, ancak gerçek şu ki, çocuklar, öğretmenleri çevreyi onların ilgisini çekecek malzemeler ve keşfedebilecekleri yeni fikirlerle donattığı zaman çok daha iyi öğreniyorlar.

Yorumlar

Popüler Yayınlar