Çocukları yetiştirirken iyilik diye yaptığımız kötülükler

İŞTE GERÇEKLER ;

Çocuk yetiştirirken dikkat edilmesi gereken konular vardır. Çocuklar hayatları boyunca ebeveynlerinin yanında kalmayacaklar. Sürekli olarak anne ve baba ona yardım edemeyecek. En basitinden yemek, bulaşık, temizlik bunları dahi tek başına yapmak zorunda olacaktır.
Bunun için çocuklarımızı özgüveni yüksek, kendi işlerini gereğiyle yapabilen, ayakları üstünde durabilen çocuklar yetiştirmemiz gerek.

Çocuklarınıza ilgi gösterin:
 İşten döndüğünüz zaman yada ev işleri sizi yorduğu zaman bile onlarla ilgilenmek durumundasınız. Çocuğun gelişiminin büyük bir kısmı 0-6 yaş arası oturur. Bunun için bu dönemde onlara dikkatli davranılmalı ve eğitimi verilmelidir. Günde en az iki saat onlarla ilgilenmelisiniz. Ama bu şöyle değil aaa dur televizyon izlerken onunla da konuşayım, telefonuma mesaj geldi bakayım. Bu şekilde değil kaliteli zaman olmalı hiç bir şeyle değil sadece çocukla zaman geçirmelisiniz. beraber resim yapın, kil hamurundan vazolar yapın, çiçek ekin, spor yapın gibi birçok faaliyet yaparak gerekli değerleri onlara kolayca aşılayabilirsiniz.
TV, tablet, internet kullanımı:
 Anne baba artık yaşam şartları nedeniyle çalışmak durumda ve çocuklarıyla ilgilenmemektedir. Çocukları susturmak için ise en kolay yöntem maalesef tabletler. Geçen yolda yürürken okuldan dönen iki arkadaş gördüm. Muhtemelen 1. sınıfta okuyorlar. Arkalarında da anneleri sohbet ediyor. Çocuklar kendi aralarında tablet muhabbeti yapıyorlar. Çocuk arkadaşına şunu söyledi: Ben artık tabletimle oynamayı istemiyorum. Yetmiyor. Annemler bana lap top alacak. Annesine de alıcaksınız dimi diye soruyor. Annesi de evet alıcaz diyor. Bu olay benim dikkatimi çekmişti. Tabi ki tabletlerin, internetin zararını saymakla bitmez. Eminim ki herkes az çok bunlardan haberdar. Çocuklara izin vererek zarar veriyoruz.

Çocuklarla beraber uyumak:
 Çocukların öz güvenlerinin gelişmesi için onlara fırsat tanımalıyız. Beraber uyuyarak, beraber kıyafet giyerek bunları kazandıramayız. Çocuklar yalnız başına uyumalı. Kendi sorumluluklarını bilmeli. Psikolojik olarak onlara kötülük etmiş oluruz. Çocuklar yalnız uyumaya korkar. Karanlıktan korkabilir, toplum içinde kendini ifade edemeyebilir.

Çocuğunuzla arkadaş gibi olmayın:
 Çocukları yalnız bırakmak gerektiği kadar onlara önder de olmak gerekir. Çocuklar çoğu zaman yanlış ve doğruyu ayıramayabilir. Bunun için ebeveynler rehber olmalıdır. Ama bu çocuğunuza sadece yol gösterin demek değil. Yaşayıp öğrenmesine fırsat verin daha kalıcı ve öğretici olur. Arkadaş gibi davranırsanız çocuklar sizi kullanabilir. İstediklerini yaptırmaya çalışır, önemsemez ve dikkate almazlar.

Çocuklarınıza kızmayın, rencide etmeyin:
 Çocuklara kızmaktan çok yanlış davranışın neden yanlış olduğunu açıklayın. Bu durumu açıklarken 'Senin yüzünden başım ağrıdı, senin yüzünden düştüm, canım acıdı, senin yüzünden hasta oldum.' gibi duygusal baskı yapmayın. Bu çocuklara suçluluk duygusu hissettirir ve onları baskı altına alır. Çocuk böylece konuşmaktan, oynamaktan, soru sormaktan kaçabilir. İçine kapanabilir. Başkalarının yanında uyarmak terbiye vermek değil, rencide etmektir. Çocuğunuzu başkalarının yanında deşifre etmeyin. Yalnızken konuşun. Çocuğunuz ilerde düşüncesiz her lafı her yerde söyleyen biri olabilir.

Net olun:
 Eğer o an verdiğiniz karar yanlış olsa bile asla geri adım atmayın tutarsız davranmayın. Çocuğunuza kararlılık duygusunu aşılayın. Çocuk ağlasa de kendini yerden yere atsa da caymamalısınız.

Üzerine Düşmeyin:
 Yemek yerken yardım etmeyin bırakın öğrensin. Üstünü giyerken bırakın kendi giysin. Yanlış giysin. Bir daha ki sefer doğru bir şekilde giyer. Sürekli öpmeyin. Öpmek için ondan izin alın. Bir işi öğretirken sadece model olun. Bırakın kendisi deneyerek öğrensin. Çocukların üzerine titrersek sosyal ortamlarda kendi işlerini yapamazlar. Başkalarına ihtiyaç duyarlar. Anaokullarında bir çok çocukta bu sorun var. Öğretmenim ben yapamıyorum. Öğretmenim ben bilmiyorum. Bir çocuk nasıl kağıdı ikiye katlayamaz? Bir çocuk nasıl diğerlerinin yaptığı işi yapamaz? Lütfen çocuklara yardımcı olayım derken köstek olmayın.


Yorumlar

Popüler Yayınlar